Scéna z filmu Sená na Doščanke
Scéna z filmu Sená na Doščanke
Scéna z filmu Sená na Doščanke

Sená na Doščanke

Život ľudí, takmer odrezaných od sveta, v údolí Liptovskej Tepličky.

Nielen režisér, ale často i kameraman svojich autorských filmov Karol Skřipský mal špecifický zmysel pre farebnú fotografiu. Podobne ako v koloristických Stvoriteľoch (1964) či v Ždiarskom rekviem (1966), i v Skřipského dokumente o žatve a poľnej práci na Liptove Sená na Doščanke osobitne vnímame tento cit pre farebný kontrast a špecifickú materiálovú kvalitu štruktúr (mäkkého textilu, „drevených“ rúk zrobených starcov). Pestrofarebné šatky a suknice žien-hrabačiek sena, pôsobia na pozadí vyšisovaných prírodných tónov zvrásnenej krajiny vyslovene dekoratívne, trochu pripomínajúc Benického fotografie. Základnou témou je tu však opäť práca a jej určujúce miesto v „toku života“ predindustriálneho človeka. Motív tvorivej práce a človeka do nej bytostne zahĺbeného, ten – psychiatri by povedali – flow, je leitmotívom Skřipského filmu, – mnohých jeho filmov. Nachádza v ňom, a stále znovu objavuje, základný zmysel i zdroj šťastia človeka.

(autorka textu: Petra Hanáková)

Viac o filme na SK CINEMA

Réžia
Rok výroby
1967
Krajina pôvodu
  • Slovensko
Minutáž
10min 
Zvukové stopy 
Titulky 

Chcete byť pravidelne informovaní o novinkách v junior programe?

Odoslaním registrácie k Newsletteru súhlasím so zasielaním obchodných oznámení elektronickými prostriedkami a súvisiacim spracovaním osobných údajov na účely zasielania newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrdzujem, že som si prečítal(a) Zásady spracovania osobných údajov, textu rozumiem a súhlasím s ním, pričom beriem na vedomie práva tu uvedené, najmä právo na námietky proti realizácií priameho marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít