Mnohovrstevná a v mnohých smeroch "opozičná" filmová esej o tvorivom postoji k životu, v ktorom sa stretáva kreativita s osudovými determináciami...
Od novembra 1989 uplynulo niekoľko rokov. Československo sa rozpadlo a v Českej republike je pri moci pravicová vláda Václava Klausa. Karel Vachek nadväzuje na Nový Hyperion a pokračuje vo svojej sérii rozsiahlych filmových dokumentov, v ktorých svojrázne mapuje českú spoločnosť a jej skutočné i domnelé elity. Tentoraz sa sťahuje "do opozície", opúšťa Prahu aj oficiálne politické dianie a vydáva sa hľadať alternatívy - v politickej, kultúrnej i existenciálnej rovine. S dvoma autobusmi, v ktorých zhromaždil umelcov, vedcov a zaujímavé osobnosti, vyráža do Českého Krumlova a počas tohto "zostavovania novej vlády" s nimi diskutuje nad otázkami občianskych, ale i tvorivých a životných postojov. Film zachytáva predkamerové dianie, ale zároveň sa mení na svoju vlastnú reflexiu s prvkami performance. Režisér Krejčík veští súmrak civilizácie, Ivan Jirous kradne profesorovi Žilkovi polievku, Petr Cibulka odhaľuje komunistické sprisahanie a Karel Vachek predvádza vlastnú rekonštrukciu husitskej bitky pri Sudoměři, zatiaľ čo Tomáš Vorel spí...
Mnohovrstevná filmová esej sa prekvapivo zásadným spôsobom dotýka nielen kultúrnych a politických súvislostí, ale aj samotnej podstaty audiovizuálneho média a býva často považovaná za najvýznamnejšie filmové dielo Karla Vachka.
(KVIFF)