Ivan Passer (10. 7. 1933 - 9. 1. 2020) pochádzal zo zámožnej sedliackej rodiny. Tri roky navštevoval internátnu školu pre vojnové siroty v Podebradoch, kde sa zoznámil s Milošom Formanom a Václavom Havlom. Kvôli svojmu pôvodu nemohol po roku 1948 študovať a pracoval oi. ako robotník pri sústruhu a pomocný robotník na stavbách. Rok cestoval s cigánskym lunaparkom a obsluhoval kolotoč.
Vďaka sfalšovanému životopisu sa dostal na FAMU, ale v roku 1957 bol vylúčený. Na sklonku 50. rokov sa uplatnil ako asistent réžie Ladislava Helgeho (Velká samota), Zbyňka Brynycha (Smyk) a Vojtěcha Jasného (Procesí k panence, Až přijde kocour). Začal spolupracovať s Milošom Formanom ako pomocný režisér a tiež ako scenárista (ešte spoločne s Jaroslavom Papouškom). Passerov režijný debut Fádní odpoledne (Zlatý dukát na MFKF v Mannheimu 1965, Cena za krátky film na MFF v Locarne 1966) sa mal stať súčasťou hrabalovského poviedkového filmu Perličky na dně, ktorým sa prezentovali mladí tvorcovia nastupujúcej novej vlny (Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Věra Chytilová, Jaromil Jireš), ale nakoniec bol v kinách premietaný samostatne ako predfilm maďarského filmu Štyri dievčatá (1964, Négy lány egy udvarban; r. Pál Zolnay). Jeho celovečerná prvotina Intimní osvětlení, nakrútená s nehercami, upozornila na režisérov nevšedný talent a vzbudila zaslúženú pozornosť na množstve festivalov.
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.