Rudolf Urc (* 12. jún 1937, Zvolen) je slovenský režisér, dramaturg, filmový publicista, externý pedagóg, zakladateľská osobnosť slovenského animovaného filmu. V roku 1959 absolvoval dramaturgiu na pražskej FAMU, začínal v Spravodajskom filme a v Štúdiu krátkych filmov. Nakrútil a podieľal sa na rade oceňovaných dokumentov a v šesťdesiatych rokoch bol hlavným dramaturgom Štúdia krátkeho filmu. V 70. rokoch bol z politických dôvodov preradený do Štúdia animovaného filmu a jeho dokumentárna tvorba bola v období normalizácie zakázaná. Animovaný film v ňom získal dramaturga a tvorivú osobnosť, ktorá výrazne prispela k rozvoju slovenského animovaného filmu. Stál pri všetkých kľúčových osobnostiach slovenskej animovanej tvorby a rovnako je spojený s vývojom televíznej animovanej tvorby večerníčkov. Sám je režisérom úspešných animovaných filmov a večerníčkových seriálov: Majster Kristián (1979- 1981), Príbehy z belasej maringotky (1982 – 1986), Dada a Dodo (1988), Rozprávky z nočnej košieľky (1990), bol spolurežisérom seriálu Bratislavské rozprávky (1991). Po roku 1990 sa vrátil k žánru historického dokumentu a k portrétom osobností. Je spoluautorom trinásťdielneho dokumentárneho seriálu o dejinách slovenského animovaného filmu Čarovný svet animovaného filmu. Je tiež autorom a spoluautorom rôznych publikácií z teórie a histórie animovaného filmu - Animovaný film (1980), Kapitoly z teórie animovaného filmu (1990), Slovenský animovaný film (1994) a vysokoškolských skrípt. V roku 1998 napísal monografie slovenských filmárov Kubala, Kubenka, Kudelku - Traja veteráni za kamerou, neskôr nadviazal na ne nadviazal dielami Viktor Kubal (2010) a Neviditeľné dejiny dokumentaristov (2017). Stál pri zrode nesúťažného festivalu Bienále animácie Bratislava (BAB) a je zakladateľom katedry animovanej tvorby na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave.
Foto: Ľuboš Pilc
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.