Jan Špáta sa narodil v roku 1932 v Náchode. Detstvo strávil v Hronove, kde mal prevziať rodinný papiernický obchod. Ten bol po roku 1948 znárodnený. Špáta odišiel do Prahy, absolvoval grafickú priemyslovku (1952), potom Katedru kamery na FAMU (1957) a pôsobil ako kameraman v spravodajskom filme. Hlboko ho ovplyvnila spolupráca s Evaldom Schormom, počas ktorej objavil tému existenciálnych rovín života (Žít svůj život, Proč, Zrcadlení ...) V polovici šesťdesiatych rokov odštartoval dráhu režiséra. Počas nej získal okolo šesťdesiat ocenení na domácich i medzinárodných festivaloch. Zároveň pracoval ako kameraman na filmoch mnohých režisérov (Pavol Hobl, Václav Táborský, Jiří Papoušek, Bruno Šefranka, Helena Třeštíková, Drahomíra Vihanová, Andrea Majstorovičová a predovšetkým jeho druhá manželka Olga Sommerová), ovplyvnil niekoľko generácií českých dokumentaristov (Pavel Koutecký, Milan Maryška, Jana Hádková, Andrea Majstorovičová, Martin Štoll, Ivan Zachariáš ...) a v kontexte českého filmu sa hovorí o tzv. špátovej škole. Jeho dcéra Olga Špátová taktiež pokračuje v dráhe dokumentaristky. V roku 1967 vyučoval na Hochschule für Gestaltung v Ulme (NSR), v rokoch 1992-2006 bol pedagógom pražskej FAMU, v roku 1996 bol menovaný docentom, v roku 2002 profesorom. Okrem viac ako 100 autorských filmov je tiež autorom bilančného knižného rozhovoru s M. Štollom Okamžiky radosti a knihy esejí Mezi světlem a tmou. Zomrel v Prahe 18. 8. 2006.
Špáta vnímal film ako službu, osvetu a terapiu. Hľadal "dobrého človeka, ktorý ešte žije", oslovoval diváka prostredníctvom emócií. Práve citovosť a pozitivizmus, za ktoré bol vždy zároveň chválený aj kritizovaný, boli jeho hlavným prínosom českému dokumentu. Bol majstrom skratky a hutnosti filmovej reči postavenej na dynamickom hudobnom kontraste. Medzi hlavné témy jeho filmov patrila konečnosť života (Respice finem, Poslední dějství, Srdce na dlani), viera (Konec světa, Evangelíci ze Železných hor), vzťahy a pozitívny prístup k svetu (Hlavně hodně zdraví, Parta, Kreutzerova sonáta). Výnimočné sú aj jeho cestovateľské snímky (Země svatého Patricka, Lidé z hor, Japonsko, má láska, Atletické variace, 777 vteřin v Československu), filmy o hudbe (Variace na téma Gustava Mahlera, Zmatený poutník) a portréty pre cyklus GEN a GENUS (Miroslav Horníček, Vlastimil Brodský, Jiřina Bohdalová, Jiří Bělohlávek, Karel Kachyňa, Ljuba Hermanová…).
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.