Apolena Rychlíková, narodená v roku 1989 v Brne, absolventka bakalárskeho štúdia Katedry dokumentárnej tvorby pražskej FAMU. Už od prvého ročníka, ukončeného filmom Vajíčka (o hľadaní materského pudu pod mikroskopom), sa venuje prevažne oblasti angažovaného dokumentu. Natočila filmy Hájek na zámku, Petr v podzámčí (autorský portrét druhého ročníka o vtedajšom kancelárovi prezidenta republiky, Petrovi Hájkovi), bakalársky cyklus absolvovala sondou do protivládnych hnutí z roku 2012 s názvom Padá vláda, něco si přej.
Jej autorský snímok Rodina, uvedený okrem iného v súťaži MFDF Jihlava alebo Finále Plzeň, skúma hranice osobného a verejného a na pozadí vlastného video denníka problematizuje politiku pamäti, fenomén antikomunizmu alebo princípy morálnej politiky Václava Havla. Film otvorene predkladá divákom intímny proces autorkinej emancipácie a založenia i nájdenia vlastnej rodiny.
Svoje filmy pravidelne premieta na českých a zahraničných festivaloch. Okrem vlastnej tvorby spolupracuje s televíziou (Náš venkov, Intolerance, Nedej se). Je spoluautorkou cyklu portrétov ponovembrových premiérov Expremiéři, realizovaného v ČT v TPS Kamily Zlatuškovej. V rámci tohto cyklu natočila portrét Mirka Topolánka.
Za film Český žurnál: Hranice práce ziskala Hlavnú cenu a Cenu divákov na MFDF Jihlava 2017.
Vo svojom voľnom čase sa snaží angažovať v otázkach sociálnej problematiky a problematiky menšín. Je občasnou prispievateľkou Denníka Referendum, Alarmu, Romea, Nového Prostoru alebo časopisu Romano Vodi. Pre webovú platformu A2larm pripravuje krátke videá.
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.