V podobenstve, voľne odkazujúcom na biblický príbeh o Eve, Adamovi a hadovi-zvodcovi, sa Chytilová vracia k svojej obľúbenej téme partnerskej nevery: motivovanej „únavou materiálu“, zvedavosťou a nudou.
Ovocie stromov rajských jeme je poslednou snímkou, ktorú režisérka realizovala ešte v „slobodných“ šesťdesiatych rokoch. Vznikol v tvorivej spolupráci so scenáristkou a kostýmovou výtvarníčkou Ester Krumbachovou a ich práca s farbou má dramatickú funkciu. Nevšednú podobu vizuálne opulentného rozprávania vtlačil filmu i Chytilovej dvorný spolupracovník - kameraman Jaroslav Kučera. Rovnaká zostava spolupracovala už na režisérkinom predchádzajúcom úspešnom experimente *Sedmokrásky** (1966). Hudobná štruktúra rozprávania je zvýraznená hudbou Zdeňka Lišku, ktorý do partitúry zakomponoval i ruchy a melodickú linku dialógov.
Takmer detektívna zápletka filmu, je rámcovaná starozákonným príbehom o prvotnom hriechu a vyhnaní človeka z raja. Vo významových analógiách je zašifrovaný zmysel podobenstva – úvaha o schopnosti človeka uniesť pravdu. Medzi Evou (zistí, že príťažlivý tajomný Robert je masový vrah) a Robertom (pochopí, že je prezradený) sa vytvorí pevné puto obete a vraha, ktoré osudovo spája spoločné tajomstvo a vedomie poznanej pravdy. Podobenstvo zachytáva tragický paradox ľudského vzťahu k pravde: človek je k jej poznaniu ustavične hnaný a odsúdený zároveň.
Divácky náročná, filozofujúca a formálne experimentujúca hra ponúka najrôznejšie spôsoby čítania. Keď sa na ňu pozeráme ako na esej o pravde, priateľstve a zrade, nezabúdajme, že u jej zrodu stála aj túžba vyjadriť sa okľukou o nastupujúcej normalizácii Československa.
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.