V podobenstve, voľne odkazujúcom na biblický príbeh o Eve, Adamovi a hadovi-zvodcovi, sa Věra Chytilová vracia k svojej obľúbenej téme partnerskej nevery: motivovanej zvedavosťou a nudou. Takmer detektívna zápletka filmu, je rámcovaná starozákonným príbehom o vyhnaní človeka z raja. Vo významových analógiách je zašifrovaný zmysel podobenstva – úvaha o schopnosti človeka uniesť pravdu. Medzi Evou (ktorá zistí, že príťažlivý Robert je masový vrah) a Robertom (ktorý pochopí, že je prezradený) sa vytvorí pevné puto obete a vraha, ktoré osudovo spája spoločné tajomstvo a vedomie poznanej pravdy. Podobenstvo zachytáva tragický paradox ľudského vzťahu k pravde: človek je k jej poznaniu hnaný a odsúdený zároveň.
Ide o poslednú snímku, ktorú režisérka realizovala ešte v „slobodných“ šesťdesiatych rokoch. Vznikla v tvorivej spolupráci so scenáristkou a kostýmovou výtvarníčkou Ester Krumbachovou a ich práca s farbou má dramatickú funkciu. Nevšednú podobu vizuálne prepracovaného rozprávania vtlačil filmu i Chytilovej dvorný spolupracovník - kameraman Jaroslav Kučera. Divácky náročná, filozofujúca a formálne experimentujúca hra ponúka najrôznejšie spôsoby čítania. Keď sa na ňu pozeráme ako na esej o pravde a zrade, nezabúdajme, že u jej zrodu stála aj túžba vyjadriť sa okľukou o nastupujúcej normalizácii Československa.
Portál DAFilms vznikol vďaka tvorivej spolupráci siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance.