Jedným z najoceňovanejších titulov československej kinematografie je psychologická dráma režisérov Jána Kadára a Elmara Klosa z roku 1965. Adaptácia rovnomennej novely Ladislava Grosmana Obchod na korze o nemožnosti kompromisu so zlom, o slabosti, strachu a nevedomosti ako živnej pôde pre hlásateľov násilia získala aj Oscara za najlepší cudzojazyčný film.
Komorná dráma z obdobia slovenského štátu rozpráva príbeh Tóna Brtka, jednoduchého stolára a slušného človeka, ktorý sa pod nátlakom chamtivej manželky a karieristického švagra nechal vmanévrovať do funkcie arizátora skrachovaného obchodu s galantérnym tovarom. Pôvodná majiteľka, stará pani Lautmannová už dávnejšie stratila kontakt s realitou a vôbec netuší, čo sa okolo nej deje. Tóna považuje za nového pomocníka a prijme ho ako vlastného syna. Aj on svoje arizátorstvo iba predstiera a všetok čas venuje opravám starožitného nábytku v jej domácnosti. Situácia sa však zmení, keď sa začne pripravovať deportácia miestnych Židov.
Film prináša jednu z prvých reflexií na temné obdobie slovenskej histórie, a zároveň zobrazuje aj rozpor medzi vnútornou podstatou človeka, toho v čo verí, a tým, v čo mu káže veriť spoločnosť. Brtko svoje previnenie zastiera, uteká pred ním. Neodolal naivnej vidine zbohatnutia, ale chce zostať poctivým človekom. Je ním až do chvíle, kedy v záchvate strachu z fašistov aj zo svojho svedomia nakoniec spôsobí tragédiu.
Vrcholné dielo úspešného režisérskeho tandemu prijal celý kultúrny svet s nadšením ako etické posolstvo s pôsobivým umeleckým vyjadrením. Rozprávačská triezvosť a realistické herectvo Jozefa Kronera a Idy Kamińskej, ktorí za svoj výkon získali Zvláštne ocenenie na MFF v Cannes 1965, dokázalo svoju podmanivosť aj vo vtedajšom príboji moderných vyjadrovacích foriem.
Vtedy štyridsaťsedemročný rodák z Budapešti Kadár a päťdesiatpäťročný Klos sa prvýkrát zišli už v roku 1952 pri realizácii ideologicky zafarbeného drámy Únos. Do ich spoločnej filmografie ďalej patrí aj hudobný film Hudba z Marsu (1955), civilná dráma Tam na konečné (1957) a moderná rozprávka Tři přání (1958). Vojnová dráma Smrť sa volá Engelchen (1963) a súdna dráma Obžalovaný (1964) už súzneli s aktivitami československej novej vlny.
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.