Slávne tragikomické podobenstvo Jána Němca, výrazovo minimalistické a obsadené len niekoľkými postavami, pojednáva o rôzne maskovaných mocenských mechanizmoch vtedajšej doby. Po existenciálnej vojnovej dráme Démanty noci (1964) je to druhý Němcov film a snímka, na ktorej scenári a výtvarnej podobe sa výrazne podieľala spisovateľka, scenáristka a výtvarníčka Ester Krumbachová. Dielo v ktorom vtedajší prezident Novotný našiel urážku svojej funkcie, má nezvyčajnú formu akoby autentického záznamu jednej spoločenskej udalosti.
Skupina ľudí, stvárnených známymi osobnosťami vtedajšej československej intelektuálnej scény, je pozvaná na oslavu narodenín vplyvného muža. Keď jeden z nich zmizne, ostatní sa vydávajú ho hľadať (alebo ho loviť?)... Němcove podobenstvo malo problémy s režimom, keď pobúrilo mocenské štruktúry a dokonca vyvolalo parlamentnú interpeláciu. Doboví funkcionári si štúdiu hierarchizovaných spoločenských vzťahov vyložili ako proti-socialistickú politickú alegóriu o mocenských mechanizmoch nastavených tak, aby odstránili akúkoľvek odchýlku. Zároveň ale paradoxne išlo o jeden z troch československých filmov (spolu s Formanovým Hoří, má panenko a s Menzelovým Rozmarným létom), ktoré boli zaradené do hlavnej súťaže festivalu v Cannes v roku 1968. Festival bol však na znak solidarity s protestujúcimi študentmi a robotníkmi zrušený. Potom, čo sa snímka v roku 1968 nakrátko dostala do kín, bolo ďalšie jej premietanie zakázané. Interpretačne otvorená absurdita, v ktorej filmová kritika videla ozvuky Kafku, Ionesca či Buñuela, však rezonovala aj u zahraničných divákov a tak ďalej zožínala úspechy aspoň v cudzine.
Film uvádzame v novej digitálne zreštaurovanej verzii vyrobenej v roku 2021.
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.