Mladý idealistický inžinier Mirek prichádza v dobe socialistickej reality na svoje prvé pôsobisko so zámerom poctivo pracovať, čo sa však v bizarných pomeroch éry posledných rokov totalitného kŕču ukáže ako šokujúci výstrelok. Mirek svojim neobvykle normálnym postojom uvedie do chodu beh "miestnych" dejín, a tak spoločenské zlo (zosobnené nekompetentnými šéfmi) je aktuálne zvrhnuté spravodlivo rozhorčeným, prebudeným davom a sú nastolené nové poriadky, ktoré však v mnohom začínajú pripomínať poriadky staré, obrátené naruby…
Medzi filmami, ktorými sa na sklonku osemdesiatych a začiatku deväťdesiatych rokov prezentovala generácia nastupujúcich filmárov, má Kouř režiséra Tomáša Vorla výnimočné postavenie. Ku komédii nesúcej podtitul „muzikál totalitného veku“ sa ako ku kultovému projektu hlásia tak generační súčasníci vtedy tridsaťtriročného nekonformného tvorcu, ako aj diváci, ktorí v roku 1990 ešte len dospievali. Vorel vychádzal zo svojho legendárneho krátkeho filmu Ing. (1985). Z toho si však táto celovečerná verzia vyberá iba základnú dejovú situáciu.
Kouř ponúka príbeh predchnutý hravo ironickým pohľadom na realitu príznačným pre Divadlo Sklep - režisérovu materskú scénu. Do filmu sa však obtlačili aj herecké a tvorivé osobnosti ďalších členov Pražskej päťky - Pantomimickej skupiny Mimóza, Recitačnej skupiny Vpred a baletnej jednotky Kŕč. V obsadení sa objavuje aj herec a režisér Jaroslav Dušek z divadla Vizita. Na radikálnej vizuálnej podobe filmu sa podieľal kameraman Martin Duba.
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.