Portrét herca a divadelného režiséra vzišiel zo spolupráce Otomara Krejču na predchádzajúcom filme Radima Procházku Naše lípa. Krejča v ňom vystupoval v úlohe režiséra a predstaviteľa Mlynára z Jiráskovej hry Lucerna a spoločne zdieľaný čas sa premenil na nakrúcanie filmu o ňom samotnom. Názov portrétu odkazuje na Krejčove hraničné životné skúseností a zároveň na Divadlo za branou, ktoré umelecky viedol. Vzhľadom k významu divadla je jeho príbeh zároveň príbehom českého umenia i českej spoločnosti od polovice minulého storočia do súčasnosti. Snímku tvoria situácie z režisérovho života prerušované ukážkami Krejčovej divadelnej a filmovej práce. Na ne nadväzujú otázky, ktoré sa dotýkajú i nejednoznačných životných etáp, napríklad päťdesiatych rokov a vtedajšej Krejčovej politickej angažovanosti. Krejča s dokumentaristom zvádza boj a nad filmom se vznáša otázka, do akej miery sám režíruje svoj život a čo zostalo nedopovedané. Nakoniec s vyznením dokumentu nesúhlasí a váha, či povolí jeho verejné uvedenie. Režisér pritom pristupoval ku Krejčovi čo najotvorejšie, počas roku stretávania sa ho len málokedy neinformoval o tom, čo sa bude nakrúcať. K výnimkám patrí situácia, kedy je nepripravený Krejča konfrontovaný s úryvkami zo spisu, ktorý na neho viedla Štátna bezpečnosť.
Portál DAFilms vznikol vďaka tvorivej spolupráci siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance.