Filmová kritička Roberta Tóthová je rešpektovanou mladou ženskou autorkou v prevažne mužskej konkurencii filmových kritikov. Jej originálny pohľad je spojený s fokusom a rétorikou novej generácie a táto svieža energia sa odrazila aj vo výbere filmových favoritov, ktoré z hlbín katalógu DAFilms prináša na svetlo vašich monitorov.
Miru Fornay považujem za autorku umelecky radikálnu a výberom tém angažovanú. Môj pes Killer bol jedným z tých filmov, ktoré som si odkladala na neskôr. Keď som sa s predtuchou silného a emocionálne náročného zážitku konečne odhodlala, jej surová a presná dráma odohrávajúca sa v šedivých reáliách slovenského vidieka mi odpálila dekel. Hlúposť a krutosť tu odhaľuje striktne realisticky, bez pátosu a vykalkulovaných dramatických gest. Pozoruje všednosť, aby z nej napokon vyžmýkala hyperbolu rasizmu a nenávisti a podčiarkla ich nezmyselnosť. Neduhy, ktoré sú na nešťastie nepoučiteľného sveta, nesmrteľné.
Marek Kuboš má rozhodne filipa. Nakrútiť mystifikovaný dokument o tom, aké ťažké, ba až nemožné je dnes natočiť poctivý a autentický dokumentárny film o človeku je excelentný nápad. A prebudil ním paradoxne, v súčasnosti umelecky prispatú, slovenskú hranú tvorbu. Posledným autoportrétom sa vrátil k autorskému filmu po skutočne dlhej odmlke a dostal ma. Hravo a s elegantným humorom nastolil problematickosť praxe dokumentarizmu v nadväznosti na svoje krátke dokumenty, odpremiérované aj nedokončené. Špekuluje o etike a aj hraniciach dokumentárneho filmu ako druhu. K autentickému človeku sa v súčasnosti podľa Kuboša priblíži autor len sťažka, aj preto sa rozhodol natočiť svoj vlastný portrét. S kráľovským žánrom sa vysporiadal s gráciou a nápaditou ľahkosťou, ako sa na talentovaného filmára patrí.
Dvaja chalani vo veku hlboko pod zákonom sa zhodou bystro komponovanej náhody ocitnú v prítmí bytu u mladej ženy, ktorá zabíja čas s dvomi mužmi. V letargii prvého dňa nového roku sú svedkami dospeláckych avantúr a poriadne si pri tom zavaria. Šedivý deň sa zleje do noci a bizarné stretnutie poskytne chlapcom útulné podhubie na koketovanie s erotikou a alkoholom. Olmo Omerzu je v skúmaní detskej nevinnosti a jej limitov systematický a v našom kinematografickom priestore je ojedinelým autorom. Maloletým dáva poriadne zabrať aj vo filmoch Rodinný film a Všechno bude. V drobnej epizóde za zatvorenými dverami jedného sídliskového bytu sa definuje dospievanie šokovou terapiou. Príliš mladú noc považujem za jeden z najlepších študentských filmov. Ladne nepredvídateľné peripetie nesúrodej bandy hrdinov beriem ako scenáristickú lekciu.
Ctižiadostivosť môže mať podľa mladých filmárov okolo režiséra a scenáristu Adama Sedláka, ktorým mimoriadne fandím, poriadne krvavé následky. Hrdinami Domestiku sú vrcholový športovec a jeho manželka. Ich premotivovaná túžba po dokonalosti mutuje do obludných rozmerov, až im napokon privodí rozklad. Adam Sedlák Domestikom debutoval a obmedzení sa rozhodne nebojí. Ba práve naopak, sám si kladie prekážky a výzvy prekonať ich zvláda s prehľadom. Domestik je body horor aj psychologická dráma o sebadeštrukcii a prehnaných nárokoch. Tie postupne ničia telá, osobnosti aj vzťah mladého páru v hraničnej situácii. Pri prekonávaní limitov sú totiž ochotní obetovať naozaj všetko. Ich úzkosť zo zlyhania graduje v stiesnenom interiéry jedného tmavého bytu. Filmom na poli celovečernej hranej tvorby debutoval aj kameraman Dušan Husár, jeden z najtalentovanejších svojej generácie.
Roberta Tóthová vyštudovala scenáristiku na bratislavskej VŠMU a žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. Po ukončení štúdia pracovala ako filmová a kultúrna publicistka v denníku Pravda, kde v súčasnosti pôsobí ako externý redaktor. Pravidelne publikuje v mesačníku Film.sk, kultúrno-spoločenskom mesačníku Kapitál a online filmovom magazíne Kinečko. Aktuálne pracuje na scenároch k dvom celovečerným autorským hraným filmom.
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.