Spolupracovník Miloša Formana, scenárista Ivan Passer, realizoval v Československu ako režisér len jeden celovečerný film. Intímne osvetlenie (1965) však patrí k najoceňovanejším snímkom novej vlny. Na rozdiel od filmov, ktoré Passer nakrútil po emigrácii na západ, je nenápadne pôsobiaci filmársky klenot rýdzim príkladom „nežánrového“, civilného prístupu. Passera – podobne ako Formana – zaujíma každodennosť obyčajných ľudí. Z príbehu stretnutia dvoch bývalých spolužiakov z konzervatória, v spolupráci so spoluscenáristami Jaroslavom Papouškom a Václavom Šaškom, vyťažil maximum.
Prvý z protagonistov, svetácky Petr, má v Prahe v úspešnú hudobnú kariéru a ku kamarátovi „na vidiek“ si priviezol atraktívnu mladú milenku Štepu. Druhým je ženatý Karel, ktorý na umelecké ambície dávno rezignoval, vedie hudobnú školu v malom meste, dokončuje rodinný dom a hráva na pohreboch. Namiesto tradičnej konfrontácie dvoch protikladných životných prístupov ponúka Passer tragikomickú mozaiku, nasiaknutú jemným smútkom za uplynulým časom, premárnenými snami i nekompatibilitou mužského a ženského sveta. Obaja hrdinovia sú – každý iným spôsobom – navonok úspešní a spokojní, chlapčenské machrovanie a závisť však postupne prerastá v spoločnú, avšak nenaplniteľnú túžbu niečo zmeniť. Komorne štylizované rozprávanie zachýtavajúce niekoľko hodín „zakonzervovanej existencie“ dýcha radosťou zo života, ktorú dokázali sprostredkovať kameramani Josef Střecha a Miroslav Ondříček. K autenticite prenikavého, nadčasového, ale múdro láskyplného pohľadu na československú realitu šesťdesiatych rokov prispelo i obsadenie nehercov v čele s Karlom Blažkom a Zdeňkom Bezuškom. Harmonicky s nimi ladí speváčka a herečka Věra Křesadlová (Štěpa) i formanovský profesionálny naturščik Jan Vostrčil (Černý Petr /1963/, Lásky jedné plavovlásky /1965/, Hoří, má panenko /1967/, Svatba jako řemen /1967/) v postave Karlovho svokra.
Naše odporúčanie:
Prvý a zároveň posledný český celovečerný film Ivana Passera rozvíja tému režisérovej krátkej snímky Fádní odpolende, kde podobne zachytáva ospalú atmosféru jedného letného dňa. K autenticite minimalistickej štúdie medziľudských vzťahov prispeli kameramani Josef Strecha a Miroslav Ondříček aj obsadenie nehercov.
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.