Celovečerný debut Evalda Schorma z roku 1964, podľa scenára Antonína Mášu, patrí k tým snímkam československej novej vlny, ktoré novým spôsobom otvárajú „budovateľskú“ tému, a zároveň odhaľujú ľudskú skúsenosť vtedy tridsaťtriročného debutanta. Existenciálna štúdia mladého robotníka, ktorý našiel zmysel života v politickej angažovanosti a po kritike kultu osobnosti hľadá východisko z ťažkej morálnej krízy, vypovedá o dezilúzii generácie „podvedenej históriou“. Nakoľko bol film jasnou provokáciou k zamysleniu sa nad morálnou skazenosťou doby, do kín sa, po osobných výhradách prezidenta Novotného, dostal až s ročným oneskorením (a cena kritiky, ktorá mu bola udelená, bola na príkaz oficiálnych miest utajená). Dnes však patrí medzi najrešpektovanejšie diela československej novej vlny, a to tak vďaka Schormovej citlivej réžii, ako aj vďaka kamere Jana Čuříka a hereckým výkonom Jana Kačera a Jany Brejchovej v hlavných úlohách.
Celý svet okolo Jardu je mravne a ľudsky spustošený, pretože na lži a sebaklame nič hodnotné stavať nemožno. Schorm pritom svojím hrdinom nepohŕda, lebo napriek jeho omylom rozumie jeho trápeniu. História krutého vytriezvenia z ideálov, ktoré sa ukážu byť vierou v šikovne namaľovaný plagát, je výstražným mravným apelom: kto potláča hlas svedomia, sám sa odsudzuje k trpkému osudu stroskotanca.
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.