To, čo najvýstižnejšie charakterizuje tému filmu, ktorého aktéri sú symbolicky „uväznení“ v priestoroch Národného divadla, je téma podvratného boja, namiereného proti akémukoľvek establishmentu (v politike, vede i kultúre), často porušujúceho pravidlá či "zákony" – vďaka ktorým sa tento boj stáva z morálneho hľadiska legitímnym. Ikonický režisér - filozof Vachek sa zaujíma o ľudí, ktorí sa stali súčasťou takýchto zápasov. Zároveň sa vracia k motívu divadla z prvej časti tetralógie Nový Hyperion, a to v súvislosti s myšlienkou, že "celý svet je divadlo a my všetci sme herci". Na to nadväzuje jeden z novodobých "Daliborov" českej historiografie, Jan Tesař, poukazujúci vo Vachkovom filme na význam mýtu Národného divadla, súvisiaceho s určitým prvkom "divadelnosti" v českých politických dejinách, v ktorých bývajú skutočné udalosti nahrádzané "celonárodným happeningom". To však v kritických časoch vedie k nivelizácii politických postojov. Do popredia sa dostáva téma moci, prekračovania noriem a medze politickej demokracie.
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.