Prinášame vám tvorbu divadelného a filmového režiséra československej novej vlny, ktorý sa nebál klásť divákom otázky, na ktoré neexistujú jednoduché odpovede. Pripomeňte si hrané celovečerné filmy Evalda Schorma alebo jeho menej známe dokumentárne filmy, na ktorých spolupracoval s Janom Špátom.
Na záver roku 2021 sme si pripomenuli nedožité 90. výročie od narodenia Evalda Schorma, režiséra hĺbavých a dodnes podnetných filmov. Jeho tvorba býva radená ku kriticko-realistickej vetve novej vlny. V našej retrospektíve vám ponúkame jeho najznámejšie hrané celovečerné filmy, medzi ktorými nechýba jeho debut Každý deň odvahu (1964), divácky úspešný Farárov koniec (1968) alebo trezorový Den sedmý, osmá noc z roku 1969, ktorý svojim apokalyptickým vyznením reaguje na atmosféru v spoločnosti po invázii okupačných vojsk.
Hoci sa dokumentárne postupy výrazne prepísali do jeho hraných filmov, jeho predchádzajúca dokumentárna tvorba nie je príliš známa. Prvé dokumentárne filmy začal natáčať na konci 50. rokov a jeho pravidelným spolupracovníkom sa stal kameraman a dokumentarista Ján Špáta. Spoločne sa podieľali na filmoch Železničiari (1963) alebo Žiť svoj život (1963) o fotografovi Jozefovi Sudkovi. Vrcholom ich tvorivej spolupráce sa stal film Zrkadlenie (1965) kladúci zásadné otázky o ľudskom bytí.
V rámci retrospektívy uvádzame aj takmer neznámy film Křepelky (1969), pod ktorým bol z politických dôvodov ako režisér podpísaný kameraman Přemysl Prokop - no aj tak bol neskôr zakázaný a znovu uvedený až v roku 1990. V tom istom roku, už po režisérovej smrti, uvideli prví diváci aj film Zmatek (1990), v ktorom Stanislav Milota, Jaromír Kallista a ďalší zaznamenali dianie počas a po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa. Evald Schorm film rozpracoval, no dokončiť ho po revolúcii musel až Ivan Vojnár so Stanislavom Milotom.
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.