Otvorte s nami filmový adventný kalendár. Osem osobností zo zákulisia slovenského filmového diania krát tri odporúčané filmy z hraného, animovaného a dokumentárneho žánru, to je 24 osobných filmových zážitkov na každý deň Adventu.
Ondrej Starinský, výkonný a umelecký riaditeľ filmových festivalov 4 živly a FebioFest Bratislava a šéfdramaturg dokumentárnej a vzdelávacej tvorby Slovenskej televízie a rozhlasu vám na adventné chvíle odporúča tieto fajn oddychovky.
Happy end Oldřicha Lipského... zakaždým keď ten film vidím, ma baví, ako dokáže ísť filmové rozprávanie zároveň obrazovo dozadu a cez komentár hlavného hrdinu príbehovo dopredu. Tento film je trochu neprávom v tieni Lipského známejších filmov ako Limonádový Joe či Adéla ještě nevečeřela.
Pandy... zábavná low-energy animácia Matúša Vizára
Krajina medu... lebo je to univerzálne vyrozprávaný príbeh o udržateľnom spôsobe života, aj dojímavý aj poučný, a to tak pre woke generáciu ako i boomerov.
Tatevik Čiháková Avnikjan, naša stála spolupracovníčka z distribučnej spoločnosti Asociácia slovenských filmových klubov vybrala z nášho katalógu tieto filmy:
Amélia z Montmartru... pretože je to film, ktorý zahreje a vnesie svetlo do pochmúrnych dní. Krásna ukážka toho aké jednoduché je meniť životy ľudí malými gestami láskavosti.
Everest - najťažšia cesta... lebo je to silný a emocionálny príbeh o odvahe, odhodlaní a prekračovaní ľudských limitov, ale aj o hlbokom vzťahu človeka k prírode.
Dounia a princezná z Aleppa... lebo je to krásny animovaný film, ktorý citlivo spracováva tému utečencov, no zároveň ponúka príbeh plný nádeje, fantázie a odvahy a deti si môžu odniesť ponaučenie o empatii a sile nádeje. No a my rodičia si pripomenieme, aký dôležitý je svet, v ktorom vládne detská fantázia.
Oliver Rehák, redaktor kultúry Denník N vám odporúča tieto filmy:
Karaoke Blues... je love story, akú mohol nakrútiť len Aki Kaurismäki. Príbeh o (bez)nádeji nezvyčajnej dvojice v nezvyčajnom prostredí, v ktorom príde na viacnásobné citáty filmovej klasiky a soundtrack funguje aj samostatne.
Umčo alebo Na východe nič nie je... poďte na výlet za hudobnou subkultúrou východného Slovenska.
Vynález skazy... film z roku 1958, ale vôbec nezostarol, pretože Karel Zeman bol génius, ktorý dokázal sfilmovať knižné verneovky aj s minimalistickými možnosťami dobovej technológie ako veľký divácky zážitok.
Eva Križková, riaditeľka Medzinárodného filmového festivalu Jeden svet a režisérka debutujúca tento rok celovečerným dokumentom Vtáčnik, vám pri príležitosti adventného spomalenia sa odporúča tieto filmy:
Mimi... pretože originálnym spôsobom reflektuje fakt, že človek je neoddeliteľnou súčasťou živého sveta. Tak ako hlavná hrdinka filmu režisérky Miry Fornay, ktorá sa vydáva hľadať stratenú andulku do bratislavských lužných lesov. Tento film ocenený na Berlinale si pokojne pozrite aj s deťmi - nie je vylúčené, že vás po ňom vytiahnu na potulky najbližším lesom.
Reč húb... tento dokumentárny film bol hitom Jedného sveta pred dvomi rokmi, jeho posolstvo je však stále veľmi aktuálne. Ponúka nám pohľad fascinujúceho sveta húb, ktorý má komunikačný systém na oveľa vyššej a komplexnejšej úrovni ako je ten náš ľudský. Už len vziať si z neho príklad a nasledovať ho.
Historia Naturae... pretože tento krátky "prírodopis" vás úplne vcucne. Zbytočne sa teda nebráňte a pokojne klikajte na jedného Švankmajera za druhým. V katalógu DAFilms je ich požehnane na celé Vianoce.
Adam Straka, spoluzakladateľ distribučnej spoločnosti Film Expanded, pôsobí aj ako doktorand a pedagóg na Katedre filmových štúdií VŠMU. Je aktívnym členom iniciatívy Otvorená kultúra a zástupcom výboru Kultúrneho štrajku. Z nášho katalógu vybral tieto filmy:
Ja milujem ty miluješ... lebo sa čoraz viac stotožňujem s potrebou sadnúť si na najvyššie položené miesto v okolí a s nadhľadom vyjedať kyslé uhorky.
Hotel Úsvit... lebo som presvedčený, že svojou výnimočnosťou tento titul vykopol dvere pre ďalšie tvorkyne a tvorcov nastupujúcej generácie, čím odštartoval jedno z najúspešnejších období slovenskej dokumentárnej tvorby.
Milý tati... lebo ide o jedno z najlepších prepojení osobnej výpovede uveriteľnej cez svoju formu. A pretože slúži ako dôkaz, že česká kultúra je aj vietnamská či akákoľvek iná.
Mariana Jaremková je šéfredaktorka unikátneho projektu plan.art - slovenskej nezávislej digitálnej platformy o neprovoplánovom umení a kultúre. Pracuje tiež ako dlhoročná moderátorka prúdového vysielania a redaktorka kultúrnej publicistiky na Rádiu Devín a pravidelne prispieva do časopisu film.sk. Vybrala pre vás nasledujúce tituly:
Nezanechať stopy... lebo je to dôležité kino, ktoré pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť. Matuszyńského film, nakrútený podľa skutočných udalostí, sa vracia do obdobia totalitných 80.rokov v Poľsku, ale mohol by to byť príbeh z akejkoľvek krajiny, ktorá si prešla skúsenosťou totalitného režimu.
Návrat domov – Marina Abramović a jej deti... lebo žijeme v dobe, kedy ľudia majú k svojim telám komplikovaný vzťah a tvorba Mariny Abramović, legendy performatívneho umenia, vychádza často z rovnakého problému, ktorý napokon dal vzniknúť emblematickým a stále kontroverzným dielam.
Čas hľadania, čas nádejí... mojím objavom na DAFilms je starší seriál Čarovný svet animovaného filmu z r. 2010, ktorý mapuje dejiny slovenského animovaného filmu, v réžii a odbornej kuratele jeho nestora Rudolfa Urca (a Mareka Urbana). A potom si na DAFilms pozrite filmy, tých, ktorých*é “vychoval”, či už Ivany Šebestovej, Ivany Laučíkovej, Joanny Kozuch, Borisa Šimu, Martina Snopeka a ďalších.
Ivana Sujová je riaditeľkou jediného slovenského festivalu s oscarovým statusom "Academy awards qualifying", festivalu animovaného filmu Fest Anča. Spolupracovala ako scenáristka na viacerých úspešných projektoch. Napríklad i na animovaných filmoch Martina Smatanu Rosso Papavero a Šarkan. Vo svojom troj-výbere vám Ivana odporúča tieto tituly :
Medená veža... lebo svojou atmosférou vysokohorských štítov je v našej kinematografii neprekonaná a v mojej hlave je ultimátny vianočný film Jak vytrhnout velrybě stoličku alternatívny koniec Medenej veže.
Poznámky z Eremocénu... lebo je to krásny experiment o našej existencii v dystopii technológií.
Krvavá pani... lebo hoci nie je výtvarné spracovanie explicitné, evokuje veľké emócie a drámu.
Filmový kritik a festivalový dramaturg Tomáš Hudák je spoluzakladateľom pomalého filmového magazínu Pontón a okrem iného pracuje i v Slovenskom filmovom ústave. Tu sú jeho 3 tipy na tituly, ktoré by nemali ujsť vašej pozornosti:
Mŕtvi a tí druhí... pretože je to pozoruhodný film na rozhraní fikcie a dokumentu z prostredia pôvodného obyvateľstva Brazílie, ktorý zachytáva vnútorný rozpor medzi rešpektovaním tradícií a prijímaním „moderného“.
Krajiny odboja... pretože je to jeden z mojich najobľúbenejších filmov posledných rokov. Vytvára vzťah medzi ľudskou pamäťou a územiami, hovorí o jazvách v spoločnosti i v krajine.
Animovaný film Deniska umrela... pretože citlivo hovorí o pute medzi človekom a zvieraťom.
V spolupráci s
Portál DAFilms vznikol vďaka tvorivej spolupráci siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance.