Solitér československého filmu, maliar filmových obrazov, básnik filmovej reči. František Vláčil, jeden z najvýznamnejších československých režisérov, sa preslávil svojimi historickými drámami ako Marketa Lazarová, Údolí včel alebo Adelheid. V našej retrospektíve môžete objaviť aj jeho menej známe, intímne a osobne ladené filmy alebo celkom ojedinelé krátke filmy z počiatkov jeho tvorby.
Jedinečný filmár František Vláčil sa svojím nezameniteľným filmovým štýlom zapísal medzi najvýznamnejších tvorcov československej kinematografie. Nie je filmového fanúšika, ktorý by si jeho meno okamžite nespojil s filmom Marketa Lazarová. Stredoveká balada s Magdou Vášáryovou v hlavnej úlohe býva radená k vrcholom jeho tvorby a zároveň k najlepším československým filmom vôbec. Starostlivá kompozícia každého záberu, ktorú si Vláčil s obľubou do detailu rozkresľoval pred každým nakrúcaním filmu, minimum dialógov a dôraz na rozprávanie obrazom charakterizujú nielen Marketu Lazarovú, ale aj väčšinu filmov z jeho plodnej celoživotnej režijnej dráhy.
Vo svojej tvorbe býva často spájaný s dobou 60. rokov, počas ktorej sa najčastejšie uchyľoval k historickým námetom (Diablova pasca, Údolí včel, Adelheid alebo Stíny horkého léta). Za zmienku stojí aj jeho neskorší film Dým bramborové natě alebo Hadí jed, v ktorých sa obracia do súčasnosti normalizačného obdobia. Práve Dým bramborové natě s Rudolfom Hrušínským v hlavnej úlohe ukazuje veľmi odvážne na beznádejnosť vtedajšej doby. Vo filme Hadí jed, natočenom na začiatku rokov osemdesiatych, Vláčil spracoval svoje osobné témy - boj s vnútornými démonmi a alkoholom.
František Vláčil sa k filmu nedostal cez štúdium na FAMU, ale cez štúdium estetiky a dejín umenia. Filmovú prípravu mu zaistila až spolupráca s vtedajšími energetickými závodmi a armádnym filmom, pre ktoré nakrúcal krátke inštruktážne videá. Aj napriek požadovanej informačnej polohe už skrze tieto filmy presvitá jeho poetické videnie. Každý z inštruktážnych filmov obsahuje poetické sekvencie, ktoré vybočujú dobovým normám a odhaľujú počiatky filmového štýlu, ktorý Františkovi Vláčilovi neskôr vyslúžil označenie básnik československého filmu.
Portál DAFilms vznikol vďaka tvorivej spolupráci siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance.