Ilja Zeljenka je jedným z najznámejších skladateľov Novej slovenskej hudby. Zložil hudbu k viac ako sto filmom a aj vďaka nemu sa hudba v slovenskom filme stala samostatnou výrazovou zložkou a neplnila len ilustratívnu funkciu.
Ilja Zeljenka sa pritom k filmu sa dostal len náhodou v roku 1956, keď ho oslovil dramaturg krátkeho filmu Slovenskej filmovej tvorby Miroslav Horňák. Už jedna z jeho prvých prác pre dokument Tu kráčajú tragédie (1957) režiséra Štefana Uhra, v ktorej využil individuálne hudobné prostriedky, tzv. mestský folklór, poukázala na výnimočnosť Zeljenkovho prístupu k tvorbe zvukovej partitúry pre filmové dielo. Jeho novátorské tvorivé postupy sa však prejavili najvýraznejšie v 60.rokoch minulého storočia, keď pôsobil ako dramaturg v elektroakustickom štúdiu Československého rozhlasu a začal experimentovať s možnosťami elektroakustickej a elektronickej hudby. Bol dvorným skladateľom Štefana Uhra, spolupracoval s Eduardom Grečnerom alebo Martinom Slivkom a dokumentaristami jeho generácie. V 60.rokoch sa Ilja Zeljenka stal jedným z najuznávanejších a najvyhľadávanejších autorov hudby k filmu. V tomto žánri intenzívne pracoval až do roku 1973, keď sa dostal na zoznam nežiaducich a nepohodlných spolupracovníkov Slovenskej filmovej tvorby. Osobitné postavenie v Zeljenkovej tvorbe má hudba v Grečnerovom filme Drak sa vracia (1967), ktorá patrí k jeho najúspešnejším filmovým projektom a bol za ňu v roku 1968 aj ocenený Igricom.
„Najlepšia filmová hudba je tá, ktorú si divák ani nevšimne,“ povedal svojho času Ilja Zeljenka v nadväznosti na spoluprácu so Štefanom Uhrom. „Toto bol slogan Uhrovej generácie, ktorým sme my v tej dobe vnímali poslanie filmovej hudby. Samozrejme, hudba vo filme je prítomná, ale je ´ukrytá´. Jej poslaním je podporovať formu filmu, no veľmi jemne a nevtieravo.“
Viac aj na SK CINEMA
Portál DAFilms.sk je výsledkom tvorivej spolupráce siedmich významných európskych festivalov dokumentárneho filmu združených pod Doc Alliance. Našim cieľom je posúvať hranice dokumentárneho filmu, propagovať jeho rozmanitosť a podporovať kvalitné autorské filmy.